سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی پس از تغییر سن رأی‌دهندگان در انتخابات شوراها، براساس مصوبه خود سن رای‌دهندگان در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری را هم 18سال تمام تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی کلیات و جزئیات طرح دوفوریتی اصلاح بند 2 ماده 27 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و بند 2 ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف نظر دولت، سن‌ رأی‌دهندگان را با 150 رأی موافق از مجموع 203 نماینده حاضر، از این پس 18 سال تمام تعیین کردند.
پس از تصویب کلیات 151 نماینده نیز با جزئیات این طرح موافقت کردند.
بنابراین از این پس غیر از انتخابات خبرگان که سن‌ رأی‌دهندگان در آن پایان 15 سالگی است،‌در همه انتخابات‌های دیگر صرفا افرادی می‌توانند شرکت‌ کنند که 18 سال تمام داشته باشند.
بررسی مدرک داوطلبی
در ادامه جلسه روز گذشته نمایندگان بررسی طرح دوفوریتی اصلاح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دادند که ابتدا احمد توکلی خواستار مسکوت گذاشتن طرح و ارجاع آن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد.
نماینده تهران گفت: نمایندگان متهم شده‌اند که خود را از شرط داشتن فوق‌لیسانس استثناء کرده‌اند، در حالی که نیت ما از این طرح، این امر نبوده است.
در ادامه جلسه نمایندگان به طرح مسکوت گذاشتن طرح فوق رأی ندادند لذا پیشنهاد موسی قربانی نماینده قائنات مبنی بر کاهش شرط مدرک تحصیلی از کارشناسی ارشد به کارشناسی مطرح شد که نمایندگان به این پیشنهاد هم رأی ندادند.
ادامه رسیدگی به این طرح به جلسه امروز موکول شد.
جلب نظر شورای نگهبان
طرح ساماندهی مد و لباس ارجاع شده از شورای نگهبان از دیگر مواردی بود که نمایندگان به منظور تأمین نظر شورای نگهبان در دستور کار خود داشتند. براساس تغییر روز گذشته مجلس مصوبات کمیته یاد شده در این طرح پس از ابلاغ وزیر ارشاد قابلیت اجرایی می‌‌یابد.
تذکر به مسئولان اجرایی
شماری از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به وزیر نفت، خواستار رسیدگی به مشکل قطع گاز در برخی از مناطق غرب کشور شدند.
تعدادی از نمایندگان هم در تذکری به وزیر کشور تسریع در رفع مشکلات اخیر خطوط واحد اتوبوسرانی تهران و بعضی از شهرها را با توجه به نارضایتی مردم خواستار شدند.
در جلسه روز گذشته پنج تن از نمایندگان نیز در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار اعتراض به رفتار و موضع غلط دولت لیبی در مورد اعدام صدام شدند.
محمد‌تقی رهبر نماینده اصفهان هم دستور رسیدگی به علت حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در جلسه‌ای خلاف شرع در ترکیه را به رئیس جمهور متذکر شد.
2 بیانیه نمایندگان
203 نماینده در بیانیه‌ای اعدام صدام و پایان زندگی پرشرارت وی را به ملت ایران تبریک گفتند. در این بیانیه آمده است قطعا یکی از عبرت‌آموزترین موارد تاریخ معاصر زندگی صدام خواهد بود. حداد عادل، رئیس مجلس هم در نطق پیش از دستور خود اعدام صدام را به مردم ایران تبریک گفت.
از سوی دیگر 151 نماینده هم در نامه‌ای به رئیس جمهور توجه بیشتر دولت به ساماندهی جنگل‌نشینان را خواستار شدند.
هشدار به دولت
عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مسائل پیش‌آمده برای رئیس سازمان میراث فرهنگی و شکایت وی از خود گفت: به دولت هشدار اخلاقی می‌دهم که به افراد دور خود توجه کند.
وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس از مدت‌ها قبل قصد داشته گزارشی از ضعف شدید مدیریت در سازمان میراث فرهنگی ارائه کند و ما طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی را در دستور کار خود داریم.
نماینده تهران با اشاره به اینکه مشایی از وی خواسته دیداری خارج از مجلس با هم داشته باشند افزود: تذکری کتبی درباره عملکرد مشایی به رئیس جمهور تنظیم شده که باید به آن پاسخ دهد و امروز از تریبون مجلس قرائت می‌شود.
کد خبر 12389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز